KATA-KATA ALUAN

Search This Blog

Friday, February 26, 2010

BERSETUJUKAH FACEBOOK DIFATWA DIHARAMKAN

Akhbar Utusan Malaysia ruangan luar negara bertarikh 27 Febuari 2010 telah melaporkan bahawa Majlis Ulama Indonesia telah mengeluarkan fatwa untuk MENGHARAMKAN FACEBOOK. Ini kerana menurut Majlis Ulama Indonesia Facebook adalah punca gejala sosial di Indonesia yang dikatakan semakin meningkat seiring dengan peningkatan pergunaan Facebook di Indonesia.


Apa pandangan kalian tentang topik ini.Adakah anda bersetuju Facebook untuk diharamkan ataupun tidak. Bagi pandangan saya, Facebook ini ibarat pisau yang mempuyai 2 mata iaitu satu untuk membantu manusia dan satu lagi boleh mendatangkan menyusahkan manusia.

Saya berpendapat sedemikian kerana Facebook ada kebaikkan dan ada juga keburukkannya. Kebaikkan Facebook ialah kita dapat merapatkan hubungan persahabatan walaupun masing-masing berjauhan. Facebook kadang kala berfungsi sebagai medium untuk mencari sahabat yang telah lama berpisah kerana Facebook dapat diakses di seluruh dunia dan sesiapa dapat memiliki akaun Facebook. Facebook juga digunakan sebagai medium penyebaran maklumat oleh pelajar kerana ianya cepat, senang dan percuma...

Namun, disebalik kebaikkan Facebook ini terdapat juga kelemahan dan keburukkanya kerana Facebook ini adalah ciptaan manusia yang diketahui tidak ada manusia yang sempuruna kecuali Nabi Muhammad S.A.W.


Antara keburukkan Facebook ialah terdapat segelintir perngguna Facebook yang menjadikan medium ini untuk meletakkan gambar yang tidak sepatutnya ditayangkan kepada umum. Terdapat remaja Melayu yang menjadikan meduim facebook ini untuk menayangkan gambar mereka berpeluk-peluk dengan teman lelaki atau teman wanita. Maka dimanakah moral masyarakat Melayu yang terkenal dengan menjaga kehormatan diri.


Maka sebenarnya isu terletak di tangan pengguna Facebook itu sendiri. Jika menggunakan Facebook untuk merapatkan hubungan persahabatan dengan rakan-rakan yang berjauhan atau yang sudah lama tidak berjumpa maka tidak seharusnya Facebook ini untuk diharamkan. Namun, jika Facebook ini digunakan sebagai untuk melakukan kemungkaran maka Facebook wajar diharamkan sebagaimana yang difatwakan oleh Majlis Ulama Indonesia.

No comments:

Post a Comment