KATA-KATA ALUAN

Search This Blog

Friday, February 26, 2010

Mengapa orang Melayu majoriti makan menggunakan tangan???


Mengapa masyarakat Melayu khususnya pada zaman dahulu makan menggunakan tangan. Adakah orang Melayu tidak pandai makan makanan menggunakan sudu atau garpu. Kenapa yer???
Menurut sejarah, terdapat seorang di raja Kedah yang telah menetap di Selangor pada zaman penjajahan British telah diundang untuk makan bersama dengan orang Inggeris. Kerabat diraja yang dimaksudkan ialah Tengku Kudin.
Semasa hendak makan bersama- sama dengan orang Inggeris, Tengku Kudin telah pergi membasuh tangannya lalu makan menggunakan tangan sedangkan semua orang di dalam dewan itu makan mengguanakan tangan. Perlakuan Tengku Kudin rupa-rupanya telah diperhatikan oleh seorang wanita Inggeris yang berasa pelik kerana Tangku Kudin makan menggunakan tangan bukannya sudu atau garpu.
Wanita Inggeris itu berkata " Kenapa kamu makan menggunakan tangan, bukan kah lebih sopan makan menggunakan sudu", kata wanita Inggeris itu.
Tengku Kudin berkata dengan nada yang kuat sehingga boleh didengar oleh semua orang di dalam dewan makan itu.
" Saya makan menggunakan tangan kerana terdapat 3 sebab", kata Tengku Kudin.
Pertama : Saya makan menggunakan tangan kerana saya yakin tangan saya bersih kerana saya sendiri yang membasuh tangan saya berbanding sudu atau garpu yang telah dibasuh oleh orang lain.
Kedua : Saya sangat yakin tangan saya bersih daripada kotoran kerana saya seorang sahaja yang menggunakan tangan saya, orang lain tidak pernah menggunakan tangan saya berbanding dengan sudu atau garpu yang telah digunakan oleh banyak orang sebelum ini.
Ketiga : Saya makan menggunakan tangan kerana saya yakin tangan saya tidak pernah masuk di dalam longkang berbanding dengan sudu!!!!!!!!
Jadi kita sebagai masyarakat Melayu khususnya janganlah malu untuk makan menggunakan tangan kerana itu ialah warisan kita dan anugerah daripada tuhan. Jangan kita menjadi bangsa yang tahu meniru sahaja, mengikut sahaja perbuatan bangsa lain yang dikatakan bertamadun sedangkan bangsa kita juga adalah lebih hebat daripada bangsa Eropah.
Sekian ...........

No comments:

Post a Comment